2022-08-30

Soja – czy jest zdrowa?

W ciągu ostatnich lat, kiedy coraz popularniejszy staje się wegetariański oraz wegański tryb życia, na sklepowych regałach można dostrzec różnego rodzaju alternatywy dla nabiału. W marketach pojawiają się półki przepełnione roślinnymi napojami, jogurtami, deserami, śmietankami, a nawet alternatywami mięsa. Wśród wszystkich roślinnych produktów zdecydowanie królują te sojowe. Czym właściwie jest soja i dlaczego zyskała aż taką popularność?

Najpopularniejsza roślina strączkowa, czyli czym jest soja?

Soja zaliczana jest do roślin bobowatych, zwanych również strączkowymi. Wywodzi się z południowo-wschodniej Azji i to właśnie tam jest uprawiana. Idealnymi warunkami do jej hodowli jest odpowiednia gleba, a także duże nasłonecznienie.

Soja - źródło roślinnego białka

Jak każda roślina strączkowa, soja bogata jest w pełnowartościowe, roślinne białko. W szczególności tę cechę chwalą weganie oraz wegetarianie, gdyż na co dzień dostarczają sobie białka w postaci jego roślinnych źródeł. Najczęściej są to właśnie produkty wytwarzane z soi. Jest ona także polecana osobom nietolerującym laktozy obecnej w mleku krowim. W 100 g soi znajduje się aż około 35 g białka! Dodatkowo bogata jest w błonnik – około 16 na 100 g. Oprócz białka i błonnika jest świetnym źródłem kwasów tłuszczowych, witamin i minerałów, co przekłada się na jej cenne właściwości zdrowotne. 

Czy soja jest zdrowa?

Zdania na temat soi są podzielone. Faktem jest, iż może mieć różny wpływ na organizm człowieka, w zależności od płci, wieku czy ilości spożycia. Pomimo wielu cennych zalet zdrowotnych, soja jest zaliczana do grupy produktów spożywczych o właściwościach alergizujących. Kontrowersje budzi także spożywanie jej przez mężczyzn, dzieci czy osoby z chorobami tarczycy. Mówi się, że składniki zawarte w ziarnach mogą negatywnie wpływać na płodność czy hormony. Nie należy jednak bać się soi. Spożywana w umiarkowanych ilościach nie jest szkodliwa dla organizmu, na co doskonałym dowodem jest obecność tego strączka w krajach azjatyckich. Spożywana w tym regionie od setek lat i nie zaobserwowano dotychczas poważnych skutków ubocznych.  Należy jednak unikać soi modyfikowanej genetycznie, gdyż ta jest najbardziej szkodliwa dla organizmu, a także kontrolować jej dzienne spożycie.

Sojowy zawrót głowy, czyli produkty wytworzone z soi

W sklepach znajdziemy bogatą ofertę gotowych, sojowych produktów. Są to przede wszystkim napoje (naturalne lub smakowe np. waniliowe), tofu, tempeh, sojowe desery, budynie, jogurty czy pasty do smarowania kanapek. To doskonałe zamienniki tradycyjnego nabiału – np. napój sojowy jest alternatywą dla mleka krowiego, a tofu dla twarogu. Najciekawszym zastosowaniem tej rośliny strączkowej są kotlety sojowe, które można spotkać w większości sklepów spożywczych. To doskonała alternatywa dla mięsa. Niektórzy nawet nie czują różnicy w smaku odpowiednio przygotowanych kotletów.

Do czego stosować soję?

Soja jest niezwykle zdrowym składnikiem codziennej diety. Jak w takim razie stosować ją w swoich posiłkach? Inspiracji jest bardzo dużo. Można wykorzystać ją zarówno w daniach na słodko, jak i na słono. Napój sojowy dodaj do puddingów, owsianek, a nawet kawy.  Tofu natomiast doskonale sprawdzi się podczas przygotowywania tofucznicy, obiadu, zupy oraz deserów. Każdy z produktów sojowych będzie doskonałym dodatkiem do dań i świetną alternatywą dla produktów pochodzenia zwierzęcego.

Soja nie tylko dla wegan

Należy pamiętać, że soja to nie tylko produkt dla wegan. Zyskuje popularność także wśród osób, które na co dzień spożywają mięso. To świetne urozmaicenie makaronów, zup czy sałatek. Najczęściej wykorzystywana jest w kuchni azjatyckiej. Przecież jednym z podstawowych składników orientalnej kuchni jest sos sojowy — mieszanka soi, pszenicy, wody i soli. To jedna z najsłynniejszych przypraw azjatyckich, która doskonale zastępuje sól w posiłkach.

Jak wygląda soja w orientalnej wersji?

W kuchni azjatyckiej oprócz sosu sojowego znajdziemy wiele innych składników wytwarzanych z soi. Jest to przede wszystkim japońska pasta miso, wytwarzana na bazie sfermentowanych nasion soi z dodatkiem drożdży, soli, ryżu oraz jęczmienia. Miso jest podstawowym składnikiem popularnej zupy o tej samej nazwie. Kuchnia azjatycka oferuje także wiele innych różnego rodzaju dań, do których przygotowania Azjaci używają produktów wytwarzanych z soi. Jest to przede wszystkim tofu w różnych postaciach – marynowane, smażone itd. Dodaje się je między innymi do makaronów z woka, zup, nadzienia bułeczek bao, sałatek czy jako składnik wegetariańskiej wersji pysznego, japońskiego sushi. Soja to wyjątkowa roślina strączkowa, która nieustannie zyskuje popularność. Wykorzystaj ją także w swojej kuchni i stwórz pyszną ucztę z doskonałych produktów sojowych!

Polecane

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Zamknij
pixelpixel